Tegenwind, donkere wolken, tegenslag. Tegenslagen overwinnen, systemische coaching, positieve psychologie coaching

Ontslag in deze crisistijd. Wat nu???

Na jarenlang alles wat in je vermogen lag gedaan te hebben voor het bedrijf waarvoor je werkt, wordt je nu in het Corona tijdperk ineens ontslagen.

Je hebt altijd alles opzij gezet voor je werk. Het werk kwam altijd op de eerste plaats en zelfs je partner en gezin moesten hiervoor regelmatig wijken. Je hebt het ontslag wel aan zien komen, maar eigenlijk hoopte en geloofde je dat het bedrijf jou niet zou laten gaan. Je hebt altijd zoveel opgeofferd voor je werk… Je hebt je gaandeweg opgewerkt binnen het bedrijf.

Herken jij jezelf hierin?

Het bedrijf ontslaat jou vanwege de crisis. Door het Coronatijdperk heeft het bedrijf minder dan andere jaren verkocht en moeten er noodgedwongen medewerkers afvloeien.

Een ontslag is heel pijnlijk en schopt je leven behoorlijk door de war. De meeste mensen ervaren ontslag als een groot probleem. De toekomst is onzeker op het gebied van werk en zeker ook op financieel vlak. Ontslag is een verandering die door anderen aan jou wordt opgelegd. Je houdt niet van dingen die worden opgelegd. Je overziet niet wat dit allemaal voor consequenties heeft. Het geeft je heel veel onzekerheid over de toekomst.

Hoe reageer je op je ontslag?

Na je ontslag kun je de neiging hebben om je terug te trekken uit schaamte. Je voelt je schuldig omdat je dit ontslag niet verwacht had en niet hebt kunnen voorkomen.

Je vraagt je af of je het gaat redden met je financiën, heb je wel een buffer en is dit voldoende om de hypotheek enige tijd te betalen? Heb je op tijd weer inkomsten?

Bovendien ben je bang dat dit een behoorlijke wissel trekt op je relatie. Dit kun je er niet ook nog eens bij hebben.

9 Stappen hoe je met ontslag om kunt gaan en weer meer in balans komt.

Wat kun je doen?

  1. Zorg ervoor dat je goed omgaat met de gevoelens van frustratie na een ontslag. Doe je dat niet dan kunnen deze gevoelens van frustratie omslaan in wrok. Weet je wel goed met deze gevoelens om te gaan, dan kom je gesterkt uit deze situatie met nieuwe emotionele kracht.

  2. Neem tijd om je gevoelens te verwerken en vraag eventueel hulp van een vriend, vriendin of coach, die jou weer met beide benen op de grond zet.

  3. Neem afstand en bekijk de reden van je ontslag op een objectieve manier.
    Stel jezelf de vraag of je ontslag wel iets met jou of je prestaties te maken heeft.
  • Stel je bent ontslagen vanwege de crisis, dan heeft het dus niets met jou persoonlijk te maken. Je eigenwaarde hoeft hier geen schade van op te lopen, je hoeft niet emotioneel dicht te klappen en je hoeft niet in een depressie te schieten.
  • Of je bent ontslagen omdat je niet goed gepresteerd hebt. Ben je terecht ontslagen? Ook dan hoef jij jezelf dit niet persé persoonlijk aan te trekken. Bekijk wat je anders had kunnen doen zodat je een volgende keer deze fout niet meer maakt.

Analyseer het ontslag stap voor stap want het gaat om een niet zelfgekozen verandering. Een ontslag lijkt alleen maar slechte gevolgen te hebben, maar je kunt het ook zien als een nieuw begin met nieuwe mogelijkheden.

4. Maak opnieuw contact met mensen uit je sociale netwerk. Heb je geen groot sociaal netwerk breidt dit dan uit, bijvoorbeeld op LinkedIn. Maak jezelf zichtbaar.

5. Zoek bedrijven waar je wilt werken en stel jezelf voor aan de juiste personen
(bijv. Iemand van HR).

6. Zorg dat je weet wat je goede eigenschappen en kwaliteiten zijn. Breng je verlangens ten aanzien van werk in kaart. Voldoen deze aan de werkelijkheid, zijn ze realistisch?

7. Wat wil je voor werk doen en hoe wil je die functie invullen? Zet dit op papier.
Bekijk welke competenties je hiervoor nodig hebt.

8. Zet doelstellingen op papier en bekijk of deze haalbaar zijn. Maak hiervoor een actieplan en stel dit voortdurend bij indien nodig.

9. Luister naar de mening van anderen, maar blijf kijken naar wat bij jou past en wat jij wilt.

Kortom

Om niet in gevoelens van wrok te belanden is het belangrijk dat je tijd neemt om je gevoelens en gedachten over je ontslag te verwerken en te bespreken met iemand. Maak jezelf weer emotioneel slagvaardig zodat je uiteindelijk je leven weer op de rit krijgt. Een ontslag hoeft niet het einde van de wereld te zijn, maar het kan wel een nieuw begin met nieuwe mogelijkheden bieden.

Resultaat: MEER ENERGIE, BALANS, LIEFDE EN GEZONDHEID IN JE LEVEN

Succes!

Vind jij het moeilijk om dit alleen te doen? Ik wil je graag helpen. Je kunt mailen naar info@ja-balans.nl of bel me op 06-19100415. Het kennismakingsgesprek is gratis.

Ben je benieuwd geworden naar wie ik ben? Klik dan op:
https://ja-balans.nl/jacqueline/



Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s