“Onverwachte” taken en afspraken verrassen jou dagelijks en nu kom jij in de knoei met je andere taken

Meer balans tussen je werk en je privé zodat jij weer rust en overzicht ervaart. Stap 8 en 9

Het is weer zo’n dag. Je bent net gearriveerd op je werk en nu blijkt er een sollicitatiegesprek gepland te staan waarbij jij aanwezig moet zijn. Je bent vergeten dit in je agenda te noteren en je was van plan om eindelijk aan die ene notitie te beginnen die over drie dagen ingeleverd moet worden. Dit sollicitatiegesprek gooit jouw agenda danig door de war en brengt jou in tijdnood. Zo ga je die notitie niet op tijd afkrijgen of je moet er vanavond thuis aan beginnen. Als je ’s avonds thuis komt blijkt dat je naar de school van zoon moet voor een tien minuten gesprek. Ook dit ben je vergeten in je agenda te zetten en dus heb je nu ook weer geen tijd om aan die notitie te beginnen…

Herken jij jezelf hierin?

Herken jij jezelf hierin? Dat je voortdurend verrast wordt door afspraken en taken die je niet ingepland hebt? Herken jij ook dat je relatie/gezin lijdt onder jouw werk? Ben jij constant bezig om alle ballen in de lucht te houden op je werk en in je gezin? Ben je continu moe en voel jij je niet meer opgeladen na je vakantie? Wil je weer uitgerust zijn en een leuke relatie hebben? Wil je weer overzicht hebben over wat je allemaal moet doen? Dan is het tijd om hier direct wat aan te gaan doen.

9 Stappen naar meer balans tussen werk en privé voor rust en overzicht

Als je mijn 9 stappen direct opvolgt dan laait de liefde weer op tussen jou en je partner. Je wordt weer de regisseur van je eigen leven.

Het uiteindelijke resultaat na het volgen van de stappen:

MEER ENERGIE, BALANS, LIEFDE EN GEZONDHEID IN JE LEVEN

In mijn vorige blogs heb je kunnen lezen https://ja-balans.nl/blogs-2/ hoe je in kaart kunt brengen hoeveel tijd je aan je werk, aan je partner/gezin en aan jezelf besteedt. Vervolgens heb je bepaald wat jij belangrijk vindt in je werk en in je privéleven. Uiteindelijk heb je gerankt wat jij het belangrijkste vindt in je werk en in je privé en dit heb je op een schaal van 1 tot 10 ingevuld. Tevens heb je de belangrijkste items hoger gezet op de schaal omdat je het nog meer wilt gaan leven en je hebt gekeken naar welke talenten jij inmiddels al in huis hebt.  Je hebt bepaald welk gedrag wel en niet bij je nieuwe doel hoort. Je hebt afspraken met je partner gemaakt over de verdeling tussen hem/haar en het werk en je hebt gekeken of je nog iets moet bijstellen om je aan deze afspraken te kunnen houden. Tijd voor de laatste stappen.

Pas de volgende stappen toe om meer balans tussen je werk en je  privé te brengen en wel direct, nú!!!

Op naar stap 8 en 9:

Plannen is het halve werk

Plan je taken en afspraken op je werk en thuis in een agenda in per week. Neem voor al deze onderdelen een aantal uur in de agenda op en neem dit ruim zodat je niet in de problemen komt als er toch een keer iets anders tussendoor komt.
Ga dit bijhouden in je Outlookagenda of in een papieren agenda. Wat jij het prettigst en meest overzichtelijk vindt.

Voorbeeld agenda

Oktober
Ma 8-10 Di 9-10 Wo 10-10 Do 11-10 Vrij 12-10 Za 13-10
9-11 u nadenken notitie 9-10 overlegl Karin 9-11 evt. ad hoc zaken 9-12 notitie opbouw 8-9 huis schoon-maken 9.00 kinderen naar voetbal/
hockey brengen
11-12 u verga-dering Pieter 10-12 zaken notitie uitzoeken 11-12 bureau-werk 12-13 overleg Jos
12-13 u  evt. ad hoc klussen 12-13 lunchen Minou 12.-12.30 pauze 13-13.30 pauze 12-13 pauze
13.30-15 vergadering MT 13-15 bureauwerk: mails en telefoontjes beantwoor-den e.d. 12.30-13.30 mails behandelen 13.30 – 16 strategie bepalen nieuw project 14.00 – 15.30 tijd voor mezelf
15.30-17 mails beantwoor-den 15.15-17 factureren 18.00 boodschap-pen doen 14-17 opbouw notitie voorbe-reiden
20.00-22.30 Schouw-burg met partner Avond met partner doorbreng-en 19-23 sport en borrelen 20.00 Bij vrienden op bezoek

Zorg dat je de werkdagen zo efficiënt mogelijk benut qua werk
Een paar tips.

  • Plan het lezen en beantwoorden van werkmails in. Zo blijf je namelijk focus houden en laat jij je tijdens het schrijven van een notitie niet afleiden door mailtjes.
  • Bekijk je mails en plan echt grote klussen in je agenda met alle bijbehorende tijd of neem meteen een besluit en meld dit aan de schrijver terug.
  • Cluster kleine klusjes in een blok in je agenda, benoem dan wel wat je moet doen.
  • Zeg tegen die collega, die nogal uitgebreid over zijn/haar weekend wil vertellen dat je echt aan het werk wilt.
  • Plan per dag tijd in voor onvermijdelijke ad hoc zaken. Dit scheelt al heel veel tijdverlies en werk thuis.
  • Probeer meteen een besluit over vragen in mailtjes e.d. te nemen, plan acties meteen in je agenda. Zo hoef je sommige mailtjes maar een keer te openen en zijn deze meteen behandeld.
  • Dit kun je ook met klussen thuis doen. Als je in de ochtend nog een half uurtje hebt voordat je naar je werk gaat, vouw dan even die was op, stofzuig het huis of maak alvast het boodschappenbriefje, etc.

`
Dit waren de 9 stappen.
Waar sta jij nu met je doelen sinds je deze stappen hebt gevolgd?
Vul in op onderstaande figuur.

Figuur 9.1

       1.           2.           3.           4.              5.           6.           7.           8.         9.         10.

Mocht je nog niet die 8 of 9 gehaald hebben, niets aan de hand.
Gewoon volhouden. Of bel of mail mij om je hierbij te coachen.

Kortom:

Plan wekelijks al je acties in een agenda.

Neem ruim de tijd voor deze acties en neem deze mee in je planning.

Doe acties die minder dan een paar minuten vragen direct.

Plan je dagen zo efficiënt mogelijk in.

Resultaat: MEER ENERGIE, BALANS, LIEFDE EN GEZONDHEID IN JE LEVEN

Succes! Vind jij het moeilijk om dit vol te houden of om dit alleen te doen? Ik wil je graag helpen. Je kunt mailen naar info@ja-balans.nl of bel me op 06-19100415. Het eerste gesprek is gratis.

Ben jij benieuwd geworden naar wie ik ben? Klik dan op:
https://ja-balans.nl/jacqueline/

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s